Maak je ogen scherp

door | 0 Reacties

Onze ogen hebben het zwaar

Ik kon tijdens mijn burn-out helemaal niet lezen. Elke letter voelde te zwaar en te veel voor mijn ogen. Niet alleen mensen in overspanning en burn-out kunnen last hebben van ogen. Tegenwoordig zitten we vaak binnen. Op het werk en thuis zitten we veel meer achter een beeldscherm en in kunstlicht dan dat we in de verte kijken of echt donker ervaren. Oogspieren gaan daarom vaster zitten waardoor het zicht slechter wordt.

We kijken nauwelijks in de verte, maar we kijken voornamelijk naar dingen die dichtbij zijn, denk aan de krant, mobiel, computer, Ipad, e-reader. Ook buiten kijken we naar dingen op kortere afstand vanwege hoeveelheid gebouwen en infrastructuur.

We knipperen minder waardoor onze ogen droger worden. Veel mensen hebben last van droge ogen en moeten met een ooggel of oogdruppels de ogen een beetje verhelpen.

Ook stress zorgt voor nodige belasting op onze ogen. Daardoor kun je ook slechter en waziger gaan zien. Bepaalde aandoeningen, zoals diabetes kunnen ook last krijgen van hun ogen. Ogen staan rechtstreeks in verbinding met de hersenen en daarom is meer bewegen, af en toe in de verte kijken kan al een verschil maken.

De bril

Toen ik pas in Nederland was, viel mij op dat heel veel mensen een bril hadden. Ik vroeg me waar het aan lag. Want toen Armenië in begin jaren ’90 in oorloog was, hadden we nauwelijks elektra. We zaten grotendeels in het donker. Onder het kaarslicht maakten we ons huiswerk. En desondanks was er geen behoefte aan een bril.
Tegenwoordig dragen de meesten een lens en het lijkt erop dat er minder mensen zijn met verminderde zicht.
Door het gebruik van hulpmiddelen, zoals een bril of een contactlens, worden onze ogen lui en gaan onze ogen sneller achteruit.

Onze voorouders

Onze voorouders leefden veelal buiten, gingen jagen en verzamelen. Ze konden altijd goed in de verte kijken en bewogen hun ogen veel vaker om een prooi te signaleren. Tegelijkertijd concentreerden ze zich op de omgeving om te zien of alles nog veilig was. Wanneer je in de verte kijkt, zijn de oogspieren ontspannen. En de oogbewegingen zorgen voor soepele en betere doorbloeding.

Tips voor je ogen

1. Ogen hebben meer zuurstof nodig, daarom is een goede ademhaling heel belangrijk voor je ogen.
2. Beweeg je ogen. Dit kun je overal toepassen. Ga met je ogen langzaam van links naar rechts, van een voorwerp naar een ander voorwerp terwijl je hoofd recht blijft.
3. Knipper bewust vooral wanneer je naar het beeldscherm kijkt.
4. Kijk bewust en vaker in de verte.
5. Check je vitamines, mineralen en de vetzuren. Omega 3 is heel goed en belangrijk voor je ogen. Ook vitamine C, E, zink, D3 zijn goed voor je ogen.

Oefening voor je ogen

Deze oefening kun je combineren met een heerlijke wandeling in de natuur. Een wandeling in de natuur raad ik iedereen aan en vooral mensen in overspanning en burn-out.
Met deze oefening train je je oogspieren. Deze oefening is tevens goed voor je hersenen en je autonome-zenuwstelsel.
Kies een plek waar je zo ver mogelijk kan kijken. Houd een arm gestrekt met de duim omhoog. Kijk afwisselend naar je duim en naar een ander punt in de verte. Begin langzaam en bouw tempo langzamerhand op. Probeer deze oefening 10 keer te doen. Wanneer het lukt, kun je deze oefening in een hoog tempo maken.
Zo combineer je een heerlijke natuurwandeling met een oefening voor je ogen.

Wees lief voor je ogen en voor jezelf.

Wil je definitief uit je burn-out komen? Ben je overspannen en wil je burn-out voorkomen? Ik help je daar graag bij. Als ervaringsdeskundige weet ik wat je voelt en hoe graag je uit je burn-out wil komen. Ik heb een krachtige HART methode ontwikkeld die helpt definitief afscheid te nemen van je burn-out en alle klachten die daarmee te maken hebben.

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Boek nu het gratis HART Gesprek.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Download heb e-boek

Kies voor jezelf

De eerste stappen naar definitief herstel van je burn-out